Hasan Dağı Tırmanışı – 2019/Kış

Çocukluk anılarımda yeri olan hayranı olduğum Hasan Dağı’na tekrar dönmek, tekrar zirvesinde olmak, üstelik O’nu kışlık örtüsüne bürünmüş halde görmek ve bu sefer dik yamaçlarından tırmanmak için can atıyordum. Kasım/2017’de ki buluşmamızdan sonra  23-24 Şubat 2019 haftasonu tekrar kavuşma tarihimiz oldu. Yazıyı kaleme aldığım tarih itibariyle henüz bir ay olmasına rağmen şimdiden bir özlem duymaya başladım bile…

Daha bu listeye kaç dağ eklenir bilmiyorum ama Hasan Dağı adını duyduğumda içimi cızlatan bir kaç dağdan biri. 28 yaşında Adana’dan ayrılana değin yaz tatilindeki yolculuklar sırasında hep şafak sökerken otobüs camından izlediğim sivri bacası ile heybetli olduğu kadar gizemli de bir dağ. Elbette uykuda olan bir volkan olması da beni heyecanlandıran diğer bir neden.

2019 kış sezonunun başlaması ile birlikte fırtınalı havaların dinmesini ve de karın oturması için en azından ocak ayının geçmesini göze almıştık. Şubat ayının başlaması ile birlikte nispeten daha kararlı olan hava durumu görülmeye başlamıştı. BUDAK (Bursa Dağcılık ve Doğa Sporları İhtisas Kulübü) kulübü olarak belirlediğimiz faaliyet tarihinin yaklaşmasıyla beraber faaliyete katılacak kadroda oluşmaya başladı. O sırada tam olarak atlatamadığım soğuk algınlığına rağmen hava durumunun oldukça iyi olmasını dikkate alarak faaliyetten vazgeçmedim.

Dağa Ulaşım

Dağa ulaşım için eğer mümkünse şahsi araç kullanmak en pratik olan seçenek. Çünkü Aksaray’a vardıktan sonra Helvadere’ye geçmeniz oradan da yolun açık olması halinde 1900 metre civarındaki Kar Beyaz Otel’e ulaşmanız gerekmekte. Yalnız şunu belirteyim Kar Beyaz Otel’e yol tarifi için sadece navigasyon değil tabela da kullanmak gerekli. Çünkü Google Map’te ki konum bilgisi yanlış.

hasan dağı 1

Helvadere’ye girilmesinin ardından Hasan Dağı Kış Sporları Turizm Merkezi tabelasını göreceksiniz bu tabelayı takip edip daha ileride bir miktar silik ama yine de okunabilen “paragliding alanına gider” tabelası mevcut buradan sağa dönmek gerekli yoksa bambaşka bir yola girersiniz ki bu zahmetli bir dağa yaklaşım demek.

hasan dağı

Yol yorgunluğundan olsa gerek biz google mapteki tarifi izledik, devam ettiğimiz yol karla kaplı olduğundan araçlarımızın çıkması mümkün olmadı. Biz de arabalarımızı yolun başına bırakıp dağ yaklaşımını yaya olarak yaptık. Ama sorun şu Hasan Dağı’nda yaklaşım için seçtiğiniz nokta sizi dev yarıklara inip çıkmaktan kurtarabilir veya bu yarıkları aşmakla zaman kaybettirebilir.  Kamp yükü ile bu dik yarıkları inip çıkmak zorlayıcı çünkü kar olmasa bile zemin küllü gevşek bir örtü ile kaplı. Bu şekilde bir yarığı geçip daha sonra yukarıdan Kar Beyaz Otel’in yolunun başka olduğu üstelik bir de açık olduğunu gören bizler “anterman oluyor işte” diyerek teselli bulmaya çalıştık. Esasında tırmanış için dağa yapılan yaklaşımın olabildiğince kamp yükü ile yürünerek yapılması benimsemiş olduğum bir şey. Kazara da olsa benimsediğim bir yaklaşım gerçekleştirmiş olduk.

Kamp Yeri

hasan dağı 2

Hasan Dağı yamaçlarında dev yarıklar olması nedeniyle başlangıç noktası önemli çünkü bu yarıkları aşmak zaman alıcı bir engel ve açıkçası angarya geliyor. Çünkü enerjinizi harcamanız gereken dik yamaçlar karşınızda yükseliyor. Bu nedenle eğer yolu karıştırmazsanız, otele varmadan yolun solunda bir kulübe göreceksiniz ki buna su deposu deniliyor. Başlangıç yeri için bu nokta ideal, eğer buradan başlarsanız yarıkları inip çıkmanıza gerek kalmadan tatlı bir eğim ile zirve yolcuğuna başlarsınız. Kar örtüsü var ise bu civarları bir miktar uygun hale getirerek kamp kurmak mümkündür.

Biz başka bir yoldan geldiğimiz için su deposunun biraz daha gerisinde iki yarığın arasında bulunan yamaca kampımızı kurduk. Ancak kar örtüsü olmasaydı eğim kamp için uygun olur muydu emin değilim. Kürek ile çadır yerlerini kazarak düz zeminler oluşturmaya çalıştık.

Bu arada şüpheyle baktığım ve “bu tahmin tutar mı hakkaten” dediğimiz hava raporu şimdilik tutmuştu. Çadırları kurduğumuz sırada biraz kar atıştırsa da gayet sakin ve ılık denilebilecek bir hava karşıladı bizleri.

Ekibimiz çadırları kurduktan sonra saat 03.30’da hareket etmek üzere dinlenmeye çekildi. Akşam yemeğinden sonra midemde olan şişkinlik bir nebze azalır düşüncesiyle dışarıya çıktım, hava oldukça yumuşaktı. Hatta öyle yumuşaktı ki gece bir ara uyandığımda bütün havalandırmalar kar etekleri dahil açık olmasına rağmen çadırımın dış tentesi ciddi şekilde nemlenmişti. “Uyku tulumu su geçirmez nasıl olsa ne halin varsa gör” deyip çadırıma söylendikten sonra tekrar uykuya daldım.

Zirveye Hareket

23 Şubat 2019 gecesi saat 02.00’da uyandım, biraz kar eritip termosumun üzerine tamamladım, çay içip kahvaltı mı yaptıktan sonra hareket saati yaklaşmıştı. Hazırlanıp dışarı çıktım, hava akşam olduğu gibi gayet yumuşak ve rüzgarsızdı. Bir miktar hasta olduğum için havanın böylesine iyi olması moralimi çok yükseltti. Ancak ekibimizden bir arkadaşımın gece hastalanmış olması nedeniyle o ve bir arkadaşımız daha kampta kaldılar.

Sözleştiğimiz şekilde 03.30’da harekete geçtik, kar batak olmasa da bir miktar yumuşaktı ancak rahatsız edici bir özellikte değildi. Yine küçük bir yarığı inip çıktıktan sonra kulvarlara doğru yaklaşmaya devam ettik. Yükseklik artarken buz gibi bir esintiyi de hissetmeye başladık, o sırada gözümüz sol yanımızda ağır ağır yükselen güneşteydi.

Günün en soğuk anı gün doğumunun en yakın olduğu vakittir derler. İşte o en soğuk anlarda günün en anlamlı ziyareti için tırmanış yapacağımız kulvarın başlangıcına varmış olduk.

hasan dağı

Kıyafetlerimizi tırmanış temposuna göre değiştirdik ve kazma-kramponlarımızı dik yamaçlara saplamaya başladık. Bu arada akşamdan beri midemdeki o garip şişkinlik mide bulantısı olarak nüksetti. Ancak kulvarı tırmanmaya başlamamızın ardından aydınlanan hava yine bana moral oldu.

Zirve ve Dönüş

Kulvar yan geçiş yapacağımız doğuya bakan yamaca varana değin kimi zaman orta yumuşaklıkta kimi zaman krampon dişlerinin 1-2 cm gireceği sertlikteydi. Önce o güzel kulvarı aşıp sonra dik bir yamacın yan geçilmesinin ardından sırt hattı geçilerek ekibimiz saat 09.00’da Hasan Dağı’nın zirvesine varmış oldu.

hasan dağı

Zirveye vardığımızda güneş sadece ışıklarını değil ısısını da hissettirmeye başlamıştı. Zirve anında hava gayet açıktı öyle ki Erciyes, Aladağlar ve tabi ki arslan gibi duran Demirkazık, Bolkar Dağları net bir şekilde görünüyordu.

Biraz fotoğraf, biraz atıştırmalık ve tabi ki o anın ödülü bolca gülücükten sonra dönüşe geçtik.

Geldiğimiz rotayı takip ederek iyice yumuşamış karlara batarak kamp yerine vardık. Toplanmanın ardından Ayşe ablayla yaptığımız kelle-paça çorbası muhabbetinden sonra müthiş bir azim ve iştahla aşağı doğru yöneldik.

Tekrar buluşana dek güzelim Hasan Dağı’nı bir kez daha ardımda bıraktım. Umarım yine buluşup başka yamaçlarından da tırmanma fırsatı bulurum.

Kullanılan teknik malzemeler; kask, kazma, krampon

Teşekkürler;

Halit ÇELİK, Ayşe ARABACI, Sait DOMANİÇ, Doğan GÜZ, Mustafa FIÇICI, Mümin SÖNMEZ…

Anahtar Kelimeler: Dağcılık , Hasan Dağı Tırmanışı , Tırmanış , Outdoor

(Visited 33 times, 1 visits today)